Att starta dans för hälsa

44_dans_for_halsa_by_delafoi_HR.jpg
 
 

Samverkan & satsning - grunden för lyckad implementering

För framgångsrik implementering av nya metoder rekommenderas att följa sex steg; kärnkomponenter (Fixsen 2009). De olika stegen kan användas vid både planering och utveckling av Dans för Hälsa i er verksamhet.

Hur gör man?

1. Behovsbedömning: Börja med att undersöka behovet av att implementera Dans för Hälsa i er verksamhet. Behövs kompletterande insatser att stärka psykisk hälsa i er målgrupp?

2. Medvetandegöra och informera: Förankra med ledningen, i verksamheten och hos samarbetspartners! Ta del av dokumentet “förutsättningar och rekommendationer” som finns här. Viktigt att samtliga nyckelpersoner har tillgång till tydlig information om vad Dans för Hälsa är, infoblad finns här. Ibland är det värdefullt att få insikt via film, kika gärna på denna eller denna.

3. Planera för att realisera start av insatsen. Sätt ihop en ARBETSGRUPP med förslagsvis blivande instruktör (som ska leda gruppen), representant från elevhälsa/vård (som ska rekrytera och vara medicinskt stöd vid behov), och även finansiären (som står för kostnaden) och/eller någon annan nyckelperson som är viktig för genomförandet. Kanske har ni samverkan kommun/region/studieförbund, kanske möts skola & vård. Viktigt att ge tid till planering för hur Dans för Hälsa ska integreras hos just er.

4. Utbilda: I Dans för Hälsas instruktörskurs ges teoretisk och praktisk kunskap om metoden och hur den ska användas och implementeras. (Kontakt anna.duberg@dansforhalsa.se). Här får du också tillgång till nationella nätverket och dansportalen som ger ständig kompetensutveckling och bank av material. Att kontinuerligt medverka på Dans för Hälsas boost-dagar är en förutsättning för bibehållen kvalitet.

5. Stöd när metoden börjar användas: Att starta Dans för Hälsa innebär initialt ett merarbete. För att implementeringen ska lyckas behövs då stöd från verksamheten. Stöd finns också i instruktörsnätverket genom Dansportalen och Boost-dagar, samt att det finns möjlighet att efterfråga riktad handledning (Kontakt frida.ekholm@dansforhalsa.se).

6. Vidmakthåll: För att metoden ska vidmakthållas inom ordinarie verksamhet återstår fortsatt arbete. Tips: Satsa långsiktigt gällande samverkan och finansiering av insatsen, ge fortlöpande återkoppling till rekryterare och finansiärer, utbilda fler instruktörer, utveckla med följsamhet till behov - och använd Dans för Hälsas digitala enkäter för att följa gruppens resultat!

Glöm inte att samverka lokalt; kolla gärna "Här finns vi"-kartan och skapa kontakt med närliggande Dans för Hälsa-verksamheter.

Varmt lycka till!

Fixsen, D. L., Blase, K. A., Naoom, S. F., & Wallace, F. (2009) Core implementation components. Research on social work practice, 19(5), 531-540.


dans för hälsa - praktiskt genomförande

Insatsen ges i samverkan med elevhälsan två gånger i veckan efter skoltid (dansen är kravlös, dvs utanför betygsättning). Rekrytering och initial bedömning av vilka som ska erbjudas en plats i gruppen genomförs av personal i elevhälsan/aktuell vårdinstans. Använd gärna Dans för Hälsas filmer för att sprida information om insatsen. Gruppen leds av 1-2 utbildade Dans för Hälsa-instruktörer som följer upplägg och nyckelfaktorer. Antal deltagare i gruppen kan variera från 4-20 utifrån lokala förutsättningar. Efter 8 månader (två terminer) sker utslussning till annan verksamhet och plats kan ge till någon annan som har behov.

Viktiga dokument för nedladdning (klicka på texten):

Frågor? Kontakta anna.duberg @ dansforhalsa.se